Lucka 18 – #4 Tomb Raider

När jag först fick tipset om att spela nya Tomb Raider så ryggade jag tillbaka och kände mig oerhört skeptiskt till denna idé. Anledningen är att det ideal som Lara Croft representerat tidigare inte tilltalar mig samt irriterar mig. Lökar som är större än karaktärens huvud, tandpetarsmal midja och otroligt lättklätt porträtterad är något jag inte alls är sugen på att beblanda mig med. Det är just sådant här ideal som frekvent visas upp i media som något att i verkligheten eftersträva, något som stressar upp unga kvinnor och gör dem illa till mods. Något som får dem att känna att deras naturliga former, bröst, rumpa, ansiktsdrag och karaktärsdrag inte är tillräckligt vackra för att uppskattas. Som personlig tränare bevittnar jag hur unga kvinnor skönhetsstressar sig till ät- och träningsstörningar och jag ser hur deras liv präglas av utseendefixering. Och sådant gör att det börjar koka lite inom mig. Att vi styrs så pass mycket av ideal och utseende att det på något vis är det viktigaste och det som styr vår status i samhället.

laras-compared_-game-informer

Efter lite övertalning och uppbyggning av mina förväntningar så införskaffade jag Tomb Raider Definitive Edition till Playstation 4. Jag spelade det och gillade det så pass mycket att jag mer eller mindre direkt lånade nysläppet Rise of the Tomb Raider. Jag har inte rört vid de tidigare spelen men det jag ställs inför i de nya spelen, i relation till den bild jag har av karaktärens gamla jag, är en karaktär som nu gått lite i en annan riktigt. Visst, hon är fortfarande vad många skulle kalla ögongodis men är nu mycket mer proportionerligt bygd och känns mer relaterbar. Det som framförallt gör att hon känns otroligt mycket lättare att relatera till för egen del är hur mycket det belyses att hon är en stark kvinna. Hon klarar av riktigt tuffa utmaningar som att klättra, svinga sig, skjuta båge (mitt favoritvapen) och att ta sig an krävande situationer. Den Lara jag spelar som är en karaktär jag känner mig väldigt häftig som. Och jag gillar ju att känna mig häftig i spel oavsett om jag smyger, klättrar, löser pusselmoment, spränger eller skjuter.

Relaterad bild

Jag är alltså otroligt glatt överraskad av de bägge spelen och Rise of the Tomb Raider kommer hamna jättehögt upp på min GOTY-lista. Faktum är att jag är mer pepp på att se vad som kommer härnäst i serien än att fortsätta spela Unchartedtetralogin som jag påbörjade i höstas. Med det sagt vill jag ändå påpeka att jag är pepp på att fortsätta min resa som Nathan Drake också, då jag gillar dessa äventyrsspel. Tomb Raider känns dock för mig som den kvinnliga motsvarigheten till Uncharted, i mångt och mycket, vilket gör mig glad då starka kvinnliga protagonister behövs. Och som sagt, likheterna är slående. Fysiken är liknande, en söker stordåd, kastar sig från explosioner, det kommer ofta lite för mycket fiender, en springer på saker som går sönder och blir även hängande över kanter stup i kvarten. Och jag älskar det. Verkligen. Tomb Raider har växt från botten till toppen i mina ögon.


13406836_10153905455414355_3791523042153898523_nAmanda Steén
Spelskribent på IGN Sverige om dagen, spelbloggare på Skämshögen om natten. Påstås jobba som sadist, själv kallar jag mig personlig tränare samt instruktör & utvecklare. Sysselsätter mig även med bowling på elitnivå, att teckna & att fotografera. Älskar Batman, mina morrhårsbeklädda vänner Nemo & Aeris, Biffy Clyro & att lyfta tunga saker. Engagerad i Spelhjälpen, besöker ofta biografer, misstas frekvent för att vara extrovert, är en lipsill av rang samt har en osund relation till Red Bull.

Annonser

En reaktion på ”Lucka 18 – #4 Tomb Raider

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s